Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Når man er ude at rejse, er det sidste, man ønsker, at ens fly bliver forsinket eller aflyst. Det kan skabe stor irritation for dine planer, uanset om du ikke når din næste flyforbindelse, misser tog eller bus eller blot bliver forsinket. Dog har du nogle rettigheder, men hvad er disse rettigheder helt præcist? Dette kan du læse mere om i denne artikel, hvor nogle af rettighederne vil blive belyst.

 

Nogle omstændigheder giver ikke kompensation

Det er ikke alt, du kan få kompensation for, hvis dit fly er forsinket eller aflyst. Hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes noget, som flyselskabet ikke har kontrol over, vil du ikke kunne få kompensation. Dette gælder aspekter såsom terror, krig, strejker, uvejr eller uforudsete sikkerhedsmæssige problemer og lignende.

 

Aflysning af fly

Er dit fly mere end tre timer forsinket, vil det gå under kategorien ”aflysning”. Her skal flyselskabet oplyse dig om, at flyet er aflyst. Herefter har du krav på enten at få hele billetprisen refunderet, en returflyvning så hurtigt som muligt til første afgangssted, omlægning af din rejse til det endelige rejsemål hurtigst muligt eller omlægning af din rejse på en dato, som du selv vælger, hvis der er ledige pladser. Når du vælger en af disse muligheder, vil du ikke kunne ændre dit valg igen.

 

Forsinkelse af fly

Du har ligeledes rettigheder, hvis flyet er forsinket. Her kan du have krav på kompensation, hotelophold, gratis forplejning og måltider, betalt transport mellem hotel og lufthavn eller to gratis opkald samt muligheden for at sende en mail. Dit flyselskab skal oplyse dig om dine rettigheder på skrift, hvis dit fly er forsinket mere end to timer før flyets afgang og tre timer ved ankomst.

 

Det kan være en kamp at få sine rettigheder opfyldt hos flyselskaber. Dog kan man få hjælp af tredje parter såsom skyhelp.dk. Her vil kampen tages for dig, og du kan tilgå hjemmesiden for skyhelp.dk her https://skyhelp.dk/.